Celoroční pneumatiky

04.03.2025

Jedny pneumatiky na celý rok? Letitá diskuze, která nemávítěze – tak by se dalo popsat téma celoročních pneumatik,které jsou mezi karavanisty velmi oblíbené. Finální rozhodnutíje vždy na řidiči, ale pojďme se společně kouknout na párdůležitých faktů, které mohou v tomto rozhodování pomoci.

A není to lehké rozhodnutí, vždyť pneumatiky mají přímý vliv na jízdní vlastnosti vozu a musí bezpečně obstát v přenosu síly mezi vozidlem a vozovkou či zajištění stability a ovladatelnosti. Naše legislativa zná pouze letní a zimní pneumatiky. Pokud se tedy bavíme o celoročních je to obchodní název výrobců, kteří je dodávají na trh a kteří je vytvořili. Protože se tento segment stává, i díky ekonomickému efektu, stále populárnější, tak dnes vyrobil celoroční pneumatiky snad každý z významných hráčů na trhu. Z toho, že se nejedná o legislativně podložený produkt ovšem plyne, že není ani jednotné značení. Setkat se proto můžeme s výrazy jako AllSeason, 4Season, Cross Climate, Cross Season, Quartaris či All Weather.

Kdy je pneumatika skutečně celoroční?

označení "zimní pneumatika". Pokud by tam totiž toto značení nebylo hrozí nám, a to nejen u nás, ale i v dalších zemích Evropy, postihy či problémy s pojišťovnami. Většina zemí totiž vyžaduje v období zimy za určitý podmínek zimní pneumatiky. U náš je to podle § 40a zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích tak, že řidič má povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že:

  • je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
  • lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Řidiči motorových vozidel tedy musí mít v tomto období na vozidle zimní pneumatiky nejen, když je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy, ale také v případě reálné hrozby, že k tomuto jevu dojde. Z logiky věci vyplývá, že je rozumné v tomto období zimní pneumatiky prostě použit. Vyhneme se zbytečným dohadům a komplikacím.

Správné označení

Pojďme, ale zpět k tomu označení! Aby pneumatika byla považována za zimní musí být označena M+S (Mud&Snow = bláto a sníh) či M.S, M/S nebo MS. Za zimní dezén se považuje též speciální dezén, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení ET, ML nebo MPT. To ovšem nestačí. Připojíme-li evropskou legislativu musí být na zimní pneumatice také alpský symbol 3 PMSF (3-peak Mountain Snow Flake) – horský štít s vločkou uprostřed. Pokud by vaše celoroční pneumatika tato označení neměla, nemůžete s ní legálně celoročně jezdit.

Zapomenout nesmíme ani na minimální hloubkou dezénu, která za výše zmíněných podmínek je u "zimáků" v ČR 4 mm. 

Z hlediska vlastností ano či ne?

Popularita celoročních pneumatik vede výrobce k jejich zdokonalování a dalšímu vývoji. Pokud porovnáme současné produkty a celoroční pneumatiky před 10 lety vidíme obrovský skok v kvalitě. I v různých testech se začínají celoroční pneumatiky prosazovat, ale stále se jedná o jistý kompromis. Pokud jste aktivními řidiči a kempaři, kteří najedou tisíce kilometrů i v zimě a během sezóny jste každý druhý víkend na horách a tisíce kilometrů najede i v létě, tak pro vás zimní pneumatiky nejsou dobrou volbou. I přes výše zmíněný pokrok a zvýšení kvality "celoroček" se jedná stále o kompromis. Je to vlastně hybridní pneumatika, kdy použitá pryž se dokáže velmi rychle přizpůsobit teplotě vozovky a zachovává si pružnost i na velmi studeném povrchu. I dezén je přizpůsoben všem obdobím. I přes tyto pokroky nás v zimě nechají "ve štychu" dříve než kvalitní zimní pneumatiky a v létě mohou mít delší brzdnou dráhu než kvalitní letní. Celoroční gumy také nedisponují takovým kilometrovým nájezdem jako letní pneumatiky. Podle řady odborníků, když sečtete kilometrový průběh letních a zimních pneumatik a srovnáte je s celoročním obutím, zjistíte, že celoroční gumy najedou sotva polovinu této vzdálenosti. Pokud ovšem člověk se všemi těmito slabinami počítá, přizpůsobuje tomu styl jízdy a v zimě vyjíždí párkrát, tak pak jsou celoroční pneumatiky možnou alternativou. A v dnešní době samozřejmě i úsporou.

Ať již budete přezouvat podle období a nebo se vydáte cestou celoročních pneumatik, tak především jezděte na cestách bezpečně!